Vier Nederlandse C&A-winkels gaan dicht in 2017: twee in Utrecht en daarnaast de filialen in Pijnacker en Nijverdal, zo bleek afgelopen week.

Deze ontwikkeling blijkt in een breder plaatje te passen. Het Nederlandse kledingconcern met 1.500 winkels in Europa snijdt in onrendabele filialen, maar steekt tegelijkertijd 1 miljard euro in vernieuwing van winkels.

Dat meldt Philippe Brenninkmeijer, chef Europa, tegenover het vaktijdschrift Textielwirtschaft.

“Met betrekking tot de omzet en winst zitten we niet daar waar we wezen willen”, aldus Brenninkmeijer. “Daarom moeten we onze transformatiestrategie versnellen.”

C&A is niet scheutig met harde cijfers. De laatste omzetgegevens komen uit 2012, toen de keten een omzet van 6,8 miljard euro boekte met 1.537 winkels verspreid over 20 landen in Europa.

Hoe het echt gaat met C&A kunnen buitenstaanders eigenlijk niet zeggen. Forbes noemde de retailgigant onlangs “one of the most secretive companies in the world”.

Uit een bedrijfsportret van MT vorig jaar valt bijvoorbeeld op te maken dat jongere leden van de familie Brenninkmeijer, eigenaars van C&A, ontevreden zijn over de ouderwetse structuur van het bedrijf.

Slechts een klein groepje van 68 aandeelhouders onder de 1.800 tellende dynastie bepaalt alles en bekleedt de hoogste functies. Ook kunnen alleen hun kinderen in aanmerking komen voor topfuncties. Vernieuwing zou daardoor binnen het katoenimperium, dat zich uitstrekt over Europa, Brazilië en China, moeilijk zijn.

LEES OOK Dit zeggen de 4 winkelsluitingen in Nederland over C&A